Hata inte Breivik, förlåt honom

Nu när den förfärliga känsla som utgjorde drivmedlet i Anders Behring Breiviks massaker riktas i oerhört hög grad mot honom själv, nämligen hatet, är det värt att dra sig till minnes massakern i West Nickel Mine School för fem år sedan. Den var lyckligtvis inte lika förödande, gärningsmannen sköt tio flickor i åldrarna 6-13 varav fem dog, men det som de flesta betraktar som spektakulärt var inte blodsutgjutelsen utan det som skedde efteråt.

Skolan drevs av Old Order Amish i Nickel Mines, och flickorna och deras familjer var amish. Amish är kända för att ha stannat på 1600-talet för att de anser att civilisationen har spårat ur totalt, och många hånar dem för det, å andra sidan borde vi hånas för att vi lever i en civilisation som spårat ur totalt. Vad amish är mindre kända för är att alla är radikalpacifister och tar Jesu ord om att vända andra kinden till och älska sina fiender på allvar.

Världen stod förbluffad och häpen medan föräldrarna till de döda flickorna gick ut och förlät gärningsmannen offentligt. Han hade avslutat massakern med att ta sitt liv, så själv hörde han inte ursäkten men de ansåg det viktigt att vända det hat som samhället hade börjat få för honom. De började genast samla ihop pengar till gärningsmannens hustru och barn för att hjälpa dem genom det fasansfulla lidande de gick igenom. Hälften av dem som besökte gärningsmannens begravning var amish. Läs mer här.

Amish ber Fader vår varje dag och tar versen ”Och förlåt oss våra skulder, liksom vi förlåter dem som står i skuld till oss” bokstavligt. Bibeln uppmanar oss att förlåta varandra liksom Kristus har förlåtit oss (Kol 3:13). Det är absolut inte enkelt, men det måste göras. Och Old Order Amish i Nickel Mine lyckades med det.

I den hämndens och straffets kultur som vi lever i är det kontroversiellt att skriva om fiendekärlek och förlåtelse, men förhoppningsvis börjar fler och fler inse att det är den enda vägen framåt till hållbar fred och försoning. För fyra år sedan skedde en massaker på skolan Virginia Tech i USA. En av offren hette Mary Karen Read, känd på skolan för att vara en oerhört glad och livfull människa. Precis innan sin död hade hon skrivit om förlåtelse i en bok där hon tecknade ner sina tankar:

”When deep injury is done to us, we never recover until we forgive. Forgiveness does not change the past, but it does enlarge the future.”

Hatet mot Anders Behring Breivik växer, och människor överträffar varandra i allt mer kreativa förslag på plågsamma straff, men det inte bara offren och deras anhöriga behöver göra utan även hela samhället är att kunna förlåta för att fullkomligt läkas. Många protesterar och säger att det är omöjligt, men det är det inte. Se på amishfolket i Nickel Mines.

Älska era fiender. Älska dem. Oavsett hur onda, knäppa och syndiga de är, älska dem.

Dagen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35. DN: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52. SvD: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46. Expressen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12.

77 kommentarer

  1. jo du har rätt micael, läser man runt i olika tidningar så ser man högröstade krav på att ställa kristna till svars eller mer övervakning och straff allt är ju dom hårda nypornas mentalitet det är svårt att veta vad detta terror attentat leder till men att det blir mer kyla och hat i samhället mellan olika grupper skulle inte förvåna mig. Även regeringarnas ”freds insatser” bygger på vapen och makt och man kan ju tycka att tänkande människor borde i fråga sätta en sådan ideologi förr eller senare där allt bygger på våld och allt mer upptrissade krav / skuldbeläggande på medmänniskor som en väg till ett bättre humanare samhälle .

    Precis som du visar så gick jesus en annan väg det är också intressant att läsa urkyrkans martyr syn , man ansåg att martyrerna var bröd som bakades i herrens ugn som nationerna sedan fick äta, en ”mat” som fick människor på sikt att ångra sig och sina dåliga gärningar.

    Förlåtelse är viktigt och bibeln säger att det ni löser på jorden är löst i himlen. Människor som bär på skuld och vill ha förlåtelse men aldrig får det är något hemskt, det kan ta tid att i sitt hjärta förlåta men det behövs förr eller senare att vi själva och andra människor får komma till ro med ett rent samvete.

    Gilla

    1. Det förstår jag att du anser, men just nu visar många på samma hat som han hade mot vänstermänniskor. Av hat vinner man ingenting. Det onda kan endast besegras av det goda.

      Gilla

        1. Näpp, jag har bara lärt mig att kärlek övervinner allt och att förlåtelse har mer kraft än hat. Kristus har visatmig fiendekärlekens och försoningens väg, och den vägen är den enda rätta.

          Gilla

          1. Du, Micael, jag tycker du åker till Norge och säger din mening till de offrens anhöriga. Dödsstraff vore ett alldeles för lindrigt straff för en dåre som dels släckt ett stort antal liv helt utan vettig anledning och sedan ställer krav som är rent vansinniga.

            Men du och dina polare kan ju alltid åka till Norge och betyga hur ”synd” ni tycker det är om Breivik.

            Det är för övrigt knappast upp till dig att avgöra om Breivik ska förlåtas, det är de som förlorat sina nära som avgör i första hand. I andra hand andra omkring som förlorat sina vänner.

            Dessutom har han inte bett om förlåtelse. Att i det läget gå ut och prata om att förlåta honom är inte barnsligt, inte ens naivt. Det är bara korkat och ger intryck av att en del (sådana som du själv) anser sig förstå livet bättre än andra. Jag kan i och för sig acceptera att ni anser att ni förstår det bättre, men det är era/dina åsikter. Vare sig mer eller mindre.

            Om dina egna barn hade blivit skjutna? Fast då kanske det hade varit ett förskräckligt brott, som ändå ska förlåtas. Oavsett om gärningsmannen ber om förlåtelse eller inte. Undrar om en normalt funtad mor förlåter en gärningsman som haft ihjäl hennes barn och som inte ens ber om förlåtelse?

            Det bästa norrmännen kan göra är att vända ryggen åt idioten Breivik och ge honom absolut minsta möjliga uppmärksamhet. Behandla kräket som luft, förutom själva rättsprocessen. Och hoppas att det norska rättsväsendet håller honom inlåst tills han möglar bort. Eller att de andra fångarna ”tar hand” om honom. Knappast någon vettig människa kommer att sörja honom om så skulle ske.

            Jag hatar inte Breivik, jag föraktar honom. Det är två vitt skilda saker. Och jag gör det för hans dåd, hans inställning och attityd. Och då har jag ändå ingen anhörig eller god vän bland de drabbade.

            Gilla

            1. Återigen vill jag hänvisa till de drabbade i Old Covenant Amish Community i Nickel Mines som visade på en försoningens och förlåtelsens väg i en värld som hungrar efter straff och hämnd.

              Gilla

  2. Det är nog inte tid att förlåta innan offren ens har blivit begravna. Det ger inget trovärdigt intryck att mana andra till sånt som är deras ensak, Allt har sin tid. Däremot vore det lämpligare att uppmuntra till en förändrad attityd till mentala sjukdomar. Männen kan inte be om vård för sina själsliga och mentala problem. De lider i det tysta och så glider de sakta men säkert över gränsen utan att själv märka det. Sjukdomsinsikt uppstår inte i ett vakum.

    Gilla

    1. Förlåtandet gäller framför allt offren och deras anhöriga, men jag skulle inte säga att det är deras ensak. Jag kan absolut inte förlåta åt dem och det försöker jag inte göra, jag riktar mig till samhället som just nu börjar visa ett brutalt hat mot gärningsmannen.

      Gilla

      1. ”….samhället som just nu börjar visa ett brutalt hat mot gärningsmannen.”

        Då kan man ju undra vad du ANSER att Breivik har visat mot sitt fädernesland? Kanske en – enligt dig – normal reaktion?

        Trodde att den typen av resonemang som du företräder enbart förekom bland hyperreligiösa i exempelvis USA – modell sekter.

        Tydligen finns det en del av detta i Sverige också…

        Gilla

        1. Nej absolut inte en normal reaktion, Breivik har visat ett brutalt hat mot socialdemokrater, och det är förfärligt det han har gjort. Men att hat vänds emot honom löser inte situationen, det förvärrar den.

          Gilla

  3. Fin tanke, men du måste inse att din godhet utnyttjas till fullo av ljusskygga krafter. För dom är du och gärningsmannen nyttiga goyerv ljusskygga krafter. För dom är du och gärningsmannen nyttiga goyimsr. För dom är du och gärningsmannen nyttiga goyerv ljusskygga krafter. För dom är du och gärningsmannen nyttiga goyims

    Gilla

  4. Det är hemskt att se hur media nu gottar sig och lägger skulden på stackas SD!! Särskilt de vänstervridna gläder sig, det är vidrigt gjort!

    Gilla

    1. SD är inte skyldiga till dådet, men har också uttalat sig negativt om invandring och pekar ut islam som en ”kriminell” religion. Personligen bryr jag mig inte så mycket om SD, kan bara önska att de inte får fler röster i nästa val.

      Helt ok om ett gäng individer tar sig in i riksdagen och ”ruskar om”, men det innebär inte att de har rätt. Olika är bra! Också när det handlar om människor från andra kulturer som gör sitt bästa för att anpassa sig. Och jag har träffat många ”sådana”!

      Gilla

      1. Lennart,

        vilka har du talat negativt om och vilka pekar du ut som kriminella? Jag bara undrar om man kan få dig lite delaktig i någons illgärningar på grund av det?

        Det är ungefär som svenska kyrkans argumentering att om man uttalar sig om synder så får man bögknackare( i fråga om homosynden) och kvinnoförtryckare(i fråga om kvinnoprästfrågan). Det är inte rimligt.

        Gilla

    2. Eftersom Breivik använder sig av en retorik mycket lik SD:s och eftersom han mördade ”vänstervridna” är det ganska förståeligt.

      Gilla

      1. Med det resonemanget kan man lägga islamist arabernas ideliga terrorism mot judarna, på dig. Det är ett dåligt argument enligt mig.

        Gilla

  5. Åtminstone jag tackar Micael för en ögon öppnare 🙂 jag har varit med om en äldre man som gjorde många människor illa och någon så illa så dom tog sitt liv denne man konfronterade jag då och då med hans skuld och att han borde åtminstone för offrena skull erkänna sig skyldig, men han dog som han levde han ansåg sig själv vara en hygglig man. hur kan man leva med sådana människor utan att bli galen ? tycker att micael gav mig nya perspektiv på saken och tillvaron i stort.

    Gilla

  6. Det är upp till offren om de kan och vill förlåta, inte någon religiös rörelse eller individ. Sedan kan man ha åsikter men det får man skilja på och inte göra till uppmaningar. Skulle för egen del aldrig förlåta en person som gjort något liknande, kanske skadat mina anhöriga. Jag skulle förakta den personen resten av mitt liv.

    Det Breivik gjort är för grovt för att förtjäna dödsstraff, vilket jag annars anser är rättmätigt för den som med flit. oprovocerat tagit en annan människas liv.

    Gilla

    1. Hej Lennart! Som jag redan skrivit på kristen Underjord är hela samhället redan engagerat i detta, inte bara de direkta offren, och jag tycker att hela samhället bör ha en förlåtande attityd. Att ha åsikter utan att göra uppmaningar är som att ha åsiktsfrihet utan yttrandefrihet, åsikter kräver uppmaningar, även från religiösa. Amishgemenskapen i Nickel Mines kunde förlåta en mördare och det tror jag vem som helst kan göra som fördjupar sig i kärlek och försoning istället för hämnd och förakt.

      Gilla

      1. Det här handlar inte om Amish, det handlar om en dåre som utan anledning haft ihjäl ett stort antal helt oskyldiga, som inte visat ånger och inte bett om ursäkt. Och till råga på allt riktat in sig på en grupp inom politiken som mig veterligt gillar mångfald.

        Den dagen Breivik ber om förlåtelse kanske saker kommer i ett annat ljus. Till dess finns egentligen ingen anledning att ge honom något han vill ha, eller kan tänkas vilja ha. Förutom vad han nu har rätt till som kriminell individ

        Gilla

        1. Det här handlar väldigt mycket om amish, de befann sig i samma situation som de norska offrens anhöriga och reagerade med en banbrytande förlåtelse och fiendekärlek som folk har svårt att förstå.

          Gilla

          1. Återigen, det här handlar om helt vanliga människor utan extrema religiösa band (som Amish) och liknande som fått sin tillvaro slagen i bitar av en komplett galning.

            Gilla

    2. Nej men krångla inte till det, den här människan (Breivik) förstörde många människors liv och det finns ingen anledning att psykologisera om förlåtelse eller inte. Det är precis vad han vill – uppmärksamhet. Ge den inte till honom, tänk på de drabbade istället! Hanna

      Gilla

      1. Jag tänker absolut på de drabbade, men Jesus uppmanade mig att älska de oälskbara och syndarna, de som gör ont och som är fyllda av hat. Jag vill inte ägna mig åt någon psykologisering utan verka för en försonande och förlåtande värld där vi hjälper varandra. Breivik har gjort något avskyvärt, det är vi alla överens om, men är inte också han offer för hat och plågor?

        Gilla

      2. Håller med Hanna. I stället för att visa sympati och vilja förlåta en galning som gett sig på en massa människor och inte bett om förlåtelse och dessutom har en väldigt märkligt världsbild vore det smartare av Micael att visa medkänsla för de drabbade. Ge honom gärna en psykolog men jag tvivlar på att han någonsin blir ”normal”.

        Någonstans anar jag att Micael tycker synd om en sådan som Fritzl (han som våldtog sin egen dotter och gjorde henne med barn flera gånger). Människor som personifierar ondskan så intensivt som Breivik ska hållas inlåsta resten av sina liv.

        Gilla

        1. Jag har medkänsla med de drabbade och har bett för dem. Det utesluter dock inte att jag vill visa kärlek mot alla människor, något som samhället har svårt med. När Jesus vandrade på jorden uppmanade Han oss att älska våra fiender. Det innebär inte att Han inte tyckte att vi skulle älska våra vänner, men Han insåg att vi redan gjorde det. Det olyckliga är när de som i Jesu fotspår predikar fiendekärlek anklagas för att inte ha medlidande med offren.

          Gilla

  7. “[…] We must remember that in every soul, even that of the greatest sinner in the world, God dwells and is substantially present.” – Johannes av Korset

    Det är väl upp till var och en av oss om vi vill förlåta eller inte. De som har anhöriga som dött har en svårare väg till att förlåta. Att som Amish-familjerna förlåta sina barns mördare är helgonlikt. Jag skulle inte se det som att man förminskar den orätt som begåtts, där en människa tagit sig makten att avgöra om en annan människa ska få leva eller inte.

    Vi befinner oss dock i en position där vi behöver förlåta ett dåd som begåtts mot medmänniskor vi inte känner. En person har kränkt det liv vi delar och de principer som gör det möjligt för oss att samexistera. Det är någonting vi behöver förlåta, och allra helst tala om att vi förlåter.

    Att uppmana till förlåtelse är att leva ut det uppdrag Kristus Jesus gett oss som hans efterföljare, det betyder inte att vi menar oss förstå den smärta som drabbar de anhöriga till mordoffren eller att vi förringar deras smärta. För mig behöver inte förlåtelse betyda att det inte kommer konsekvenser. Snarare tvärtom, det är när förlåtelsen är mottagen, erkänd och accepterad som de verkliga konsekvenserna först gör sig påminda.

    Samme Johannes av Korset skriver i bestigningen av berget Karmel att tron är en annan sorts kunskap än förnuftets, för oss som troende är förlåtelsen en central aspekt av vår identitet, något som säger någonting om vilka vi är i relation till Gud. För en som inte tror borde kanske förlåtelsen var banal. Det är svårt att uttala sig om för mig som troende. Rent psykologiskt spelar den nog en viktig funktion, men också den förlåtelsen kan te sig som självisk. För en som tror blir förlåtelsen en utmaning, ett uppdrag. Att det skulle vara lätt har ingen påstått.

    Gilla

  8. Vänner, vad ni än tycker om ovanstående vill jag be er att skänka rikligt till Afrikas horn. Fick följande brev från WFP:

    Micael —

    I’ve just returned from a trip to Somalia and Kenya where it’s truly a life and death situation. I met a young mother in Mogadishu who walked for four days in search of food. She lost three children.

    The famine is taking countless lives, mostly children. We’ve been scaling up our operations for six months, but Somalia has been hit especially hard by consecutive droughts and an ongoing conflict that has limited humanitarian access.

    We’re starting emergency airlifts to get food to children who desperately need it.

    The suffering is terrible across the Horn of Africa. In Kenya, lack of water and high food prices are causing a dramatic rise in the number of severely malnourished children. At the refugee camps in Dadaab, which I visited on Saturday, we’re providing three-week food rations to families arriving from Somalia, many of whom haven’t eaten for days.

    Each and every one of us needs to act now. We cannot stand by as tens of thousands die of hunger. Every contribution, no matter how big or small, means more food that will save lives.

    Gå in här och läs hur du kan hjälpa: https://helapingsten.wordpress.com/2011/07/18/radda-liv-pa-afrikas-horn/

    Gilla

  9. Jag har märkt att de flesta i Norge inte talar om hat – inte anhöriga, inte politiker eller folk på gatan. Hat är nog vanligare i gärningsmannens kretsar.

    Jag tycker ingen ska hata, men det är alldes för tidigt att tala om förlåtelse. Det kan man inte avkräva en enda anhörig och det finns inget förmildrande. Allt var planerat in i minsta detalj och iskallt utfört.
    Därför blir förlåtelse nästan omöjligt.

    Gilla

    1. Hej Felicia. Ju mindre folk hatar desto bättre är det, dessvärre har jag sett flera exempel både bland norrmän och svenskar som skriver väldigt hatiska saker om gärningsmannen, vilket på ett sätt är förståeligt men samtidigt oförsvarbart.

      Familjerna till de som dödades i Amishmassakern i Pennsylvania för fem år sedan som jag skrivit om ovan förlät gärningsmannen offentligt efter bara ett par dagar, förlåtelse är ingen omöjlighet, men det tar så emot. Vi ser hämnd som enkelt och förlåtelse som svårt. Jag är övertygad om att det inte är en naturlag uatn något som påtvingats vårt tankesätt, vi lever i en hämndens och straffets kultur. Men Jesus visar på en annan väg, fiendekärlekens, förlåtelsens och försoningens väg.

      Gilla

  10. Allt har sin tid.

    Att föräldrar som mist sina barn på detta grymma sätt skulle börja förlåta innan de flesta barn ens blivit begravda är ju bara onaturligt.

    Jag undrar om Anders Breivik ens har tänkt tanken att be om förlåtelse. Han sitter väl och tänker på att han borde ha hunnit med att bomba slottet också. Och allt sjukt han ska försöka föra fram under rättegången.

    De där amishmänniskorna behöver inte ha förlåtit av någon slags godhet ,och varför de omedelbart är beredd att förlåta verkar bara konstigt. Det måste ha berott på att de skulle få någon egen förmån av detta.

    Gilla

    1. Förmånen med att ge förlåtelse även de gånger en förövare inte ens ber om den är att man själv inte behöver bära på bitterhet och hat, håller man däremot fast vi oförlåtelse och bitterhet så kommer det att gröpa ur dig på insidan. Att förlåta så omgående kanske känns onaturligt men det gör dig gott. Att det inte är enkelt och inte kommer naturligt är en helt annan sak.

      Gilla

    2. Att amisharna är konstiga är något de är vana att höra, men med tanke på att deras handlingar stämde helt överens med deras teologi och deras livsstil är jag rätt så övertygad om att vår hämndens kultur där vi ska leva i oförlåtelse ett par år innan vi är färdiga att förlåta är socialt påtvingat. Jesus förlät sina bödlar medan Han hängde på korset. Stefanus förlät sina bödlar medan de stenade honom. Om man som amisharna vill följa i deras fotspår tror jag att man kan älska alla människor till den grad att man klarara av att förlåta dem snabbt.

      Tänk efter: om gärningsmannen hade varit son till några av föräldrarna till de dödade skulle de haft större sorg, men förmodligen lättare att förlåta, eftersom de flesta älskar sina barn även när de gör förfärliga handlingar. Man förlåter i regel sina barn snabbare. Det amisharna lever efter är att älska alla människor som systrar, bröder och barn. Vad är det för naturlag som säger att man inte kan göra det?

      Gilla

  11. Hm!:-)

    Tänker så här: Varje dag om jag låter miljoner människor gå hungriga om jag har mat att dela med dem, är inte jag då att se som en massmördare? Genom min underlåtenhet att dela det jag har med de som behöver? Vilket straff är jag värd för underlåtenhetssynden?

    Gud är god och vill helighet men är barmhärtighet. Gud låter mig leva, trots att jag under-låtit många gånger att finnas för mig själv eller för andra omkring mig. Gud är god och ger
    oss av sin enorma kärlek, så låt oss ta emot denna kärlek för att ge den vidare te varann’!

    Låt oss som Amish be Fader Vår varje dag och söka leva den i praktiken så gott vi kan, ja
    inte i egen kraft, för vi är endast människor och skapade av Gud att leva i fred me varann’
    så gott vi kan, samtidigt som vi får komma varje dag till vår Himmelske Fader och varandra
    och be om förlåtelse för vad vi brustit i, i tacksamhet för vad vi fått, i glädje i Jesus Kristus!!

    T.ex.:

    Fader Vår som är i himmelen, Helgat varde Ditt namn, Tillkomme Ditt Rike, Ske Din VIlja,
    Så som i Himmelen, så ock på jorden, låt oss dela vårt bröd så vi alla har för dagen som kommer såväl andligt som socialt och mentalt och fysiskt nyttigt bröd; välsigna och dela!

    Lär oss att förlåta varandra när vi faller i synd, och lär oss att resa varandra upp, och lär
    oss att be andra visa på våra bjälkar i ögonen samtidigt som vi vänligt får vägleda andra omkring oss med att låta Gud arbeta med oss själva, med psalmer och med hymner i tro
    och tacksamhet över att Jesus Kristus, Guds Son, är Herre, ja en God Herre för oss alla!

    Och skydda oss från dåliga saker, led oss på Dina Vägar, Sanningens, Barmhärtighetens och Fridens Väg. I Jesu Kristi namn. Amen.

    Gilla

  12. Fråga främst riktad till Lennart men också till andra som fortsätter att säga att Breivik aldrig ska förlåtas osv:

    Är ni kristna?
    Jag antar att ni inte är det och blir extremt förvånad om ni är det då ni indirekt säger att Jesu ord är falska och bara tramsiga.

    Gilla

    1. Vad anser DU att det innebär att man är kristen? För mig är det stor skillnad på att vara Kristen;
      Att man strävar efter att göra bra ifrån sig själv och anser att ett brott förtjänar ett straff och det ska stå i proportion till brottet. Kan som exempel nämna min morfar – även min farmor – som båda var djupt troende. Och som ansåg att brott förtjänar straff och förlåtelse – NÄR gärningsmannen bett om det.

      Religiös:
      En människa som anser sig leva efter något slags ”helig skrift” och som väldigt ofta hänvisar till denna skrift när man ställer frågor. Allt resonemang bygger på den personliga övertygelsen om att det som står i ”skriften” är rätt. Punkt slut.

      Har jobbat med en kille som var djupt troende – aktiv i en församling – och vi fann rätt snabbt varandra och blev bra kompisar. Han skulle förmodligen tycka så här; att om gärningsmannen går ut öppet, ber om förlåtelse och erkänner att ”så ska man inte göra” är det möjligt att ge honom det. Fram till dess bör man lägga krutet på att stötta anhöriga och där det behövs vänner till offren. Gärningsmannen förtjänar ingen uppmärksamhet som kan ge honom energi, förutom den som rättsprocessen kan ge honom.

      Jag läste en gång när jag var liten ”Barnens bibel” och levde mig in väldigt mycket i den. Ett par vänner och en kusin ställde frågor som jag inte kunde besvara med hjälp av den. Jag anser kort och frankt att man ska sträva efter att göra gott, gör man fel ska man ta konsekvenserna av det och be om ursäkt. Den som inte ber om ursäkt och inser sina brister, vad fel man gjort, har en lång väg att gå.

      Jag har konfirmerat mig, mestadels för att det var en tradition men också för att vi fick tillfälle att yttra funderingar och åsikter när vi träffades. Är osäker på om jag skulle göra det idag, om jag vore i ålder, beror nog på hur prästen hanterade frågor och åsikter

      Så de som i mina ögon är ”religiösa” kan om de så önskar skriva insändare, artiklar och tycka att en gärningsman ska ha förlåtelse innan han (eller hon) har bett om det. Men ni borde vara försiktiga med att kräva att ”samhället” ska förlåta. Skulle vara intressant om en ”religiös” (som jag exempelvis ser Micael) gick ut offentligt i media med sina åsikter, vilka reaktionerna skulle bli. Jag skulle troligen skaka på huvudet.

      Så, Emil, du får om du så önskar sätta en stämpel på mig. Vad det blir är upp till dig. Själv anser jag mig vara en vanlig människa. Går enbart i kyrkan när det är något speciellt i släkten eller bland mina vänner. ”Kristen” eller inte är inte så viktigt för mig. Benämningen känns ålderdomligt.

      Gilla

      1. Jag håller inte riktigt med. Den ursprungliga betydelsen av kristen uppfanns av lärjungarna i Antiokia några år efter Jesu himmelsfärd och innebär helt enkelt de som följer Kristus. För att veta vem Jesus var och vad Han lärde lyssnade man på apostlarna, och deras skrifter samlade man sedan ihop och betraktade som heliga. Eftersom Kristus uppmanade sina lärjungar att älska alla och förlåta dem som gör dem ont skulle jag säga att det är svårt att vara kristen och strunta i det. Och att man är religiös ser jag som ganska självklart eftersom kristendomen är en religion.

        Gilla

  13. Skrämmande om alla som hatar Breivik. Utan att fatta att det gör dom likadana som han!

    Gandhi: Öga för öga och världen blir blind. Jag kan travestera det citatet och säga: Hämnas och hämnas och alla har till slut tagit kål på varann! (jag tror det var det Jesus menade när han sa ”Vänd andra kinden till.” Inte menlös självutplåning, utan början på att stoppa våldsspiralen.)

    Och vad gjorde Jesus själv? Vad sa han när han hängde på korset? ”Fader, förlåt dem, för de vet inte vad de gör!” Det ni! (själv kan jag inte låta bli att tänka på hur det ser ut i extrema våldsverkares själar. Tänk er vilket mörker!!) (måste vara värre än varje jordiskt straff.)

    Gilla

    1. Jag har inte ihjäl folk för att de har andra åsikter än jag. Tämligen korkat att insinuera något sådant.

      Gilla

  14. P.S. Den som förlåter och förmår älska även sin fiende, tänk så mycket STARKARE en sån person är. Vad kan rubba en SÅN person??

    Gilla

    1. Skilj på att ”älska” (för mig samma som sympatisera med) en person och att ”lära känna” sin fiende för att (hypotetiskt) kunna avvärja en attack då man lärt känna personen.

      Det är för övrigt en del av österländsk filosofi som tillämpas inom ett antal kampsporter. Största möjligheten att besegra sin motståndare – oavsett vem det är – är att förstå dennes nästa drag. Och det roliga i den kråksången är att det går att tillämpa på sig själv. Till exempel rädsla för att förändra sitt liv genom att kanske starta företag, söka nytt jobb, börja studera eller gå upp på mattan i en tävling med målet att ta poäng.

      Man behöver inte ”älska” en person. Man kan däremot respektera olikheter, vilket är klokt. Acceptans är sedan en sak som normalt kräver att man inte är alltför udda.

      Gilla

    1. Jag hoppas det. Många har klarat av att göra det förut. Nycklen ligger i att inte värdera personen efter dennes gärningar utan efter dennes människovärde. Alla människor är lika värda.

      Gilla

  15. Detta dådet kan inte jämföras med virginia tech då offren även i viss mån förövare. Dessa är samma typ av folk som för nuvarande förföljer oliktänkande, intellektuella och politiska opponenter. offren vid massakern tillhörde samma skikt som systematiskt dödade oss under kommunismen och skickade alla obekväma till gulag läger.

    både min farfar och morfar var i dessa läger. bli inte arg på mig men jag tycker Breivik är en hjälte då hela det svenska samhället är genomkorrumperat med marxistisk ideologi och suicidal liberalistisk humanism och de flesta viktiga institutioner är infiltrerade av marxisterna. Det värsta exemplet är den svenska kyrkan som leds av en lesbisk marxist (kyrkans egen fiende, socialismen).

    Gilla

    1. Gregor, Breivik är absolut inte en hjälte utan en mördare. Ingen på Utöya försvarar gulag eller kommunismens folkmord. Däremot försvarar du Breiviks massaker. Vi ska visa kärlek och förlåtelse mot alla, aldrig hylla mord.

      Gilla

      1. På samma sätt måste du då även anklaga militären och polisen för att vara mördare, militären kan väl i sånt fall också sägas vara mördare… (vilket jag inte förnekar).

        Breivik’s skuld eller inte, det överlåter jag nog till Gud att döma. Att folk som skriver här dömer, det råder det knappast något tvivel om.

        Gilla

        1. Det är Gud som dömer oss i betydelsen att Han ger oss lön för våra gärningar, men liksom det var uppenbart att Barrabas var en mördare är det uppenbart att Breivik som mejade ner massa ungdomar är en mördare.

          Gilla

  16. varför fan ska man förlåta breivik? han förtjänar ju dödstraff för sitt attentat (nu kan han inte dömas för det för det skulle bryta mot demokratin). det e så jävla värdelöst med ”rättvissan” i Sverige att man kollar från gärningsmannens perspektiv. och inte alla offrenas perspektiv.

    Gilla

  17. varför fan ska man förlåta breivik? han förtjänar ju dödstraff för sitt attentat (nu kan han inte dömas för det för det skulle bryta mot demokratin). det e så jävla värdelöst med ”rättvissan” i Sverige att man kollar från gärningsmannens perspektiv. och inte alla offrenas perspektiv.

    jag läste bara några få rader av åsikten för att jag blev för spy fördig för att läsa resten. skulle du förlåta någon som dödar en släkting eller kompis till dej? det skulle jag aldrig göra.

    Gilla

  18. Ja hyfsad artikel.

    Man ska nog akta sig för vissa som skriver här, t.ex. såna som ”Lennart”, den kan inte vara kristen med den stilen.

    (Sedan vill jag nämna att det verkar finnas flera ”Andreas” här på denna sida, flera olika).

    Gilla

  19. Måste erkänna att jag hade väldigt svårt att inte fyllas av avsky för den mannen när jag hörde att han fortfarande anser sig ha handlat rätt. Har inte visat minsta tecken på ånger som jag förstått det utan är fortfarande stolt. Äckligt!

    Gilla

    1. Ja, det är vidrigt. Ungefär lika vidrigt som att medelsvensson anser sig handla rätt när Han/hon spenderar massvis med pengar på onödigheter istället för att ge dem till de fattiga.

      Gilla

      1. Förstår vad du menar, men ondskan känns långt mer påtaglig när handlingen är så direkt ond och hatisk utöver det att den är självisk. Att aktivt, avsiktligt och målinriktat döda ungdomar känns som något mer ondskefullt än att behålla den hjälp någon behöver för sig själv (även om detta också är under all kritik).

        Gilla

        1. Du glömmer nog en sak Micael – ingen är oskyldig…inte ens de unga människorna som dödades.

          Läs en artikel på apg29, om de norska soldaterna som njuter av att döda talibaner, om inte det är ondska så vet jag inte vad…

          /Hej då.

          Gilla

          1. Ingen är oskyldig, men alla är skapade till Guds avbild. Håller med om att soldaters dödande är något kristna inte ska delta i, vi ska inte döda någon.

            Gilla

          1. Fortfarande så är det bara vetenskapligt oförklarligt och inte ett bevisat mirakel. Om läkare inte kan förklara varför så snappar religiösa människor halmstråt och ropar mirakel. Har aldrig hört seriösa läkare eller vetenskapen säga: Nu kan vi lägga fram bevis på att ett mirakel har skett.
            Kroppen har läkt sig själv. Det är bara oförklarligt hur det skett inget annat..

            Gilla

            1. Några av de fall i länken jag hänvisade till kan inte förklaras med att kroppen läker sig själv eftersom de innefattar skapande av nya kroppsdelar. Även om vetenskapsmän i regel endast förklarar tillfrisknandet oförklarligt (utan att spekulera kring orsaken) är det flera som undersökt katolska mirakler som blivit kristna när de ser kausaliteten mellan bönen och det oförklarliga skeendet. Sen finns många andra vetenskapligt verifierade mirakler förutom helanden, oljedrypande ikoner t ex. Jag rekommenderar Mirakler av Niels Christian Hvidt.

              Gilla

  20. Jag håller mig till vad Jesus sa!

    Luk 17:3 Tagen eder till vara! Om din broder försyndat sig, så tillrättavisa honom; och om han då ångrar sig, så förlåt honom.

    Gud hatar dråpare.

    Gilla

Vad tänker du?