Syndakatalogens syfte

Många kristna fördömer ”syndakatalogen” inte sällan så till den grad att de reagerar på uppmaningar till en radikal livsstil och kallar det för legalism och en ny katalog. Och det kan man förstå när man ser vilka virriga livsstilsregler den gamla pingströrelsen ofta hade: att säga hej var synd, att permanenta håret var synd, om en äldstebroder klädde ut sig till jultomte kunde han bli avstängd etc. Men när jag läser Daniel Janssons Är det synd att tro på tomten? som ger en god inblick i syndakatalogen i början av 50-talet slår det mig att många av förbuden hade en mycket god intention, även om det snabbt spårade ur. Syndkatalogen vittnar om en radikal livsstil som bottnar i en längtan till att leva 100 % för Jesus, ha fullkomlig lydnad till Bibelordet och praktisera en stor omsorg om de fattiga.

Jag har skrivit massor om att Bibeln säger att vi ska leva på existensminimum så att vi kan ge så mycket som möjligt till de fattiga, det är inte någon dold grej utan en princip som återkommer om och om igen genom hela Skriften. Om man kan ge till de fattiga och inte gör det syndar man (5 Mos 15:9, Luk 3:11, 1 Joh 3:17). Rika kristna skiter i det. Och för dem blir det en gåta varför Bibeln förbjuder smycken, dyra håruppsättningar och dyra kläder (1 Tim 2:9-10, 1 Petr 3:3) och varför denna lyx står i motsats till goda gärningar. Svaret är att om man äger lyx och överflöd ska man sälja det och ge pengarna till de fattiga (Mark 10:21).

När de tidiga pingstvännerna inkluderade smink, smycken och håruppsättningar i syndakatalogen var det i en lydnad mot Bibelordet som bottnar i en generositet gentemot de fattiga. Samma sak kan man se till exempel i förbudet mot lotteri och spel om pengar. Bibeln är solklar med att om man kan arbeta ska man arbeta, man får inte leva på andras bekostnad (Apg 20:33-35, 2 Thes 3:10-12). Den som inte vill arbeta ska inte äta, om man inte arbetar trots att man kan tar man pengar från de fattiga, de gåvor de skulle ha fått roffar man åt sig själv. Lotteri och spel om pengar är solklara exempel på när man vill få lön utan arbete. Visst är det sant att alla som man får pengar från är med på noterna, men faktum kvarstår att man inte vill arbeta för sitt bröd, och faktum kvarstår att man vill bli rik, vilket är en synd (1 Tim 6:9). Många pastorer idag säger att spel om pengar är rätt okej så länge man aktar sig för att bli beroende, men det är viljan att bli rik som är så förödande inte bara på spelens område, utan på de flesta områden i vårt kapitalistiska samhälle.

Till sist, kristna som lever i väckelse vill ägna all sin tid åt att tjäna Herren, man har inte tid åt andra saker än att sprida Guds Rike. Det här är ganska kontroversiellt att säga i kyrkan idag, men det finns sysselsättningar som inte sprider Guds Rike. Och de ska man inte slösa tid på, utan istället ska man sprida Guds Rike. Då kommer Guds Rike spridas mer. Vi måste göra allt för att sprida väckelse, vänner. Allt. Då måste vi hålla väckelsemöten i kyrkorna, inte konserter.

7 kommentarer

  1. Riktigt, riktigt bra! Men vem talar du till?

    Den kristna kyrkomänniskan saknar en egen stark personlighet. Hon är förvirrad i sin identitet. En sådan person låter sin omgivning bestämma:
    – Vad vill ni att jag ska vara i dag? frågor hon ängsligt.

    När vältaliga kyrkoledare lyckas ”blända omdömet” på dessa lättledda människor, införlivas ledarens värdeskalor och moral i offret och en kyrka uppstår.

    Amishfolket är mina förebilder. Men dom drevs ut ur Europa, förföljda av både den katolska och protestantiska kyrkan.

    Jag tror inte för en sekund att de stora kyrkorna är Kristi kropp. Det köpslående som pågår i kyrkan med kärleken hör hemma på bordell. Ja kyrkan är en bordell.

    Men det är inte Kristi kropp. Det är runt den vi ska församlas och bilda nya församlingar med Bibelns ord i förgrunden, inte i bakgrunden.

    Vartenda ord du har skriver är sant men dom gäller inte i kyrkan.

    Gilla

  2. ”..Bibeln säger att vi ska leva på existensminimum så att vi kan ge så mycket som möjligt till de fattiga,..”

    Hur tänkte du här? Det är en oxymoron av rang du lyckats med här.

    Gilla

    1. Micael menar om jag förstått honom rätt att du kan tjäna en miljard kronor per dag utan att det i sig är fel. Det blir fel när du behåller den miljarden kronor enbart för dig själv. Du kan alltså leva enkelt men samtidigt dra in stora pengar som går genom dina händer som kommer andra som behöver till del.

      Gilla

      1. Men han säger att kristna inte kan vara rika, att det är fel. Det blir en oxymoron till om han menar vad du säger.

        Det är inte för intet Jesus säger att de som fick mycket här kommer att få mindre sen, och att de som fick lite här kommer att få än mer sen.

        Gilla

  3. Pingback: SYND! |

Vad tänker du?