#frizon12 del 3: Highlights

Min vän David Wellstam skrev häromdagen en fantastiskt bra bloggpost om ungdomars desperata hunger efter Gud och Hans gärningar på lägret Chili:

[Det sker] mirakler varje dag på Chililägret. Ungdomarna förväntar sig att de ska ske och att de är en del av det normala kristna livet. […] På förbönsplatsen på Chililägrets kvällandakter sker det så mycket helanden och ingripanden av olika slag att lovsången då och då behöver ta en paus för att ge plats för vittnesbörd. Det finns en kultur av förtröstan på att Jesus är lösningen på alla problem och hundratals söker förbön varje kväll.

image

Denna bild av ungdomars hunger efter mirakler bekräftades i bönetältet på Frizon, den tredje plats jag framför allt spenderade festivalen på förutom Världens tält och Virus. Här har det varit en hel del folk under alla bönepassen, men det som utan tvekan lockade mest folk var vittnesbördsmötena som Teen Challenge arrangerade. Tältet var fyllt med ungdomar som ivrigt delade och/eller lyssnade på vad Gud gör: helanden från allvarliga sjukdomar och skador, upprättelse för utnyttjade och utsatta människor, oplanerade och överraskande frälsningsunder. Och det betonades att vi inte får glömma att kamp är nödvändigt för att detta ska ske, vi berättar inte Jesushistorier för att inbilla oss att livet är en dans på rosor utan för att uppmuntra till att fortsätta sätta Guds Rike först och främst.

Fullsatt
Fullsatt

Jag är oändligt tacksam för att så många kristna ungdomar fattat grejen och ivrigt strävar efter gåvorna som Bibeln uppmanar oss till. Jag hoppas fler och fler i den äldre generationer ser och tillfredsställer denna hunger. Vittnesbörd bör göras till en obligatorisk del av varje kyrkas Gudstjänstordning, och karismatiken bör prioriteras i varje församlingsarbete.

Jean och hans gode vän Junior
Jean och hans gode vän Junior

Den händelse på Frizon som gjorde starkast intryck på mig vid sidan om vittnesbördsmötena var seminariet med pastor Jean i Virustältet. Även här var det mer än fullsatt, och trots att moderatorn (undertecknad) inte var så förberedd och glömde bort namnet på Jeans tolk tre gånger så tyckte jag det var oerhört lyckat. Jean berättade om hur han utsattes för tortyr i Kinshasa efter att Migrationsverket utvisat honom dit, Brynte och Mattlo berättade om vår Internetaktivism för att hjälpa Jean tillbaka samt för att påverka media och politiker, och sedan samtalade vi tillsammans om situationen i Kongo, Guds hjälp i krissituationer, att engagera sig i asylfrågor, med mera. Seminariet dyker upp på youtube/vimeo inom kort.

Patrik, Samuel, Alice och Johan Arenius som modererade
Patrik, Samuel, Alice och Johan Arenius som modererade

Andra höjdpunkter från festivalen för mig var bland annat när Patrik Hagman, Samuel Åslund och Alice Hägg snackade kristet motstånd gentemot Systemet i Förtältet. Johanna Hadin talade på samma tema i Virus, där hon bland annat konstaterade att tro utan gärningar inte är någon tro utan en åsikt. En annan kväll samtalade Katarina Halldorf Almonte, Sandra, Lillemor och Joachim Elsander om ”Att göra det övernaturliga naturligt” – riktigt intressant även om det var en lite väl abstrakt diskussion tills jag bad dem berätta om mirakler de har upplevt (kommer på YouTube). Igår kväll njöt vi av en rik dumpsterbuffé i Virustältet, och ovana själar förundrades över att slängd mat kunde vara så fräsch och god. Och för första gången gick jag på en konsert på Frizon, nämligen David Åhléns, eftersom jag visste att det skulle bli en stund av tillbedjan istället för show.

De två tälten
De två tälten

Sammanfattningsvis har jag fått goda portioner av inspiration och uppmuntran både när det gäller karismatik och aktivism. Det är det jag gillar med Frizon – här samlas gåvorna i olika delar av Kristi kropp, här kan aktivister och karismatiker mötas och tillbe tillsammans. Dock kan bryggan dem emellan byggas ännu starkare, bönetältet är fortfarande rätt distanserat från Världens tält och lockar i mångt och mycket andra människor, vilket är ironiskt då de två tältet ligger bredvid varandra och ser typ likadana ut. Nästa år skulle jag vilja se gemensamma seminarier tälten emellan om hur man kan förena tecken och under med fred och rättvisa på olika sätt: karismatiskt fredsskapande, matunder och hungerbekämpning, profetisk aktivism, helande för hela människan, etc. Man skulle även vinna på att inkludera evangelisation ännu mer i Frizon, och även diskutera hur det kan kopplas ihop med karismatik och aktivism. Jag vet flera som skulle passa att arrangera sådana seminarier. Är Frizon på?

5 kommentarer

  1. Jesus själv säger att Han är ”vår själars Herde och vårdare” I dagens Psykiatrihänvisningssamhälle me dFreuddiagnoser och förödandetabortlivmediciner bör vi som kristna tycker jag skapa, jag har startat, en stark böneskara mot psykiatrins helvetesgörande och det som ska vara kvar bör ”drabbas av Jesus” så inte psykiatrin växer sig större och förintar människoliv, istället för att vi ska ge varandra medmänskligheten då tror jag inte så många diagnoser behövs, friska reaktioner på något sjukt istället för psykisk sjukdom. Jag talar utifrån mycke kunskap. Många människor som lever som ”vårdade” inom psyk är starkt Jesustroende, alltså patienter, men även kristna psykriatiker finns men dom verkar ganska ”köpta” av systemet förstår inte folks rop på hjälp i trångmålen inom denna apparat.

    Birgitta Asp

    PS Och som vanligt, hej syrranDS

    Gilla

Vad tänker du?