Under öppen Himmel del 5: Sammanfattning

Under öppen Himmel
Under öppen Himmel

Gud är riktigt verksam i New Wine. Det är inte det enda sammanhanget Han är aktiv i, och det finns saker New Wine behöver jobba med, men Gud är helt klart med. Konferensen Under öppen Himmel är den bästa jag varit på i mitt liv. Framför allt för att hungern efter Guds Rikes genombrott är så påtaglig, och för att ett återkommande ämne har varit föreningen av tecken och under med fred och rättvisa.

Jag blev riktigt fascinerad av Bob Elblads genomtänkta teologi kring karismatisk aktivism och hur han praktiserade detta, och jag blev glad att höra att Bruce Collins tänkte i samma banor angående Masenoprojektet i Kenya. Men Heidi Baker tog priset. Inte bara för att jag blev radikalt uppfylld av den Helige Ande när hon bad för mig, utan för att hon utstrålar sådan kärlek till Gud och människor. När jag såg henne tillbe ihopkrupen på golvet, krama dem hon ber för, samla ihop alla barn och de obotligt sjuka på samma plats och uppmana de förra att be för de senare, så slog det mig hur genuin hon är. Hon är verkligen en stor förebild i att förena kärlek med kraft, diakoni med karismatik, fred och rättvisa med tecken och under.

Flera konferensbesökare uttryckte också för mig att de vill se denna förening. Jag är så tacksam till Gud för detta. Kan vi snart få se kristna biståndsorganisationer som förenar fattigdomsbekämpningen med bön för helande och uppväckandet av döda? Kan vi snart få se kristna kommuniteter som praktiserar fullständig egendomsgemenskap samtidigt som de arrangerar karismatiska väckelsemöten? Närmar vi oss slutet av skiljelinjen mellan okarismatiska kristna aktivister och rika och nationalistiska karismatiker? Oj vad jag ber för det. Och det är fantastiskt att veta att många ber tillsammans med mig.

Lovsång
Lovsång

På New Wine-konferensen dundrade applåderna och jubelropen till Gud både när det berättades att vi samlat in 83 000 till biståndsprojektet i Maseno, och när en kvinna som hette Gunilla berättade att hon tagit ur hörappararen och kunde höra fågelkvitter utan den för första gången på 42 år. New Wine har inte bara förstått vikten av tecken och under, utan också att givande och barmhärtighet också är nådegåvor som församlingar ska kännetecknas av (Rom 12:8).

Gud välsigne dem verkligen. Fortsätter det så här kan mängder med lokala församlingar förnyas och förvandlas genom New Wines arbete till att förena tecken och under med fred och rättvisa. Jag vet att jag blivit förnyad och jag vill offentligt tacka dem för denna underbara konferens. Kör på, ni äger.

Se även David Wellstams tankar från konferensen.

2 kommentarer

  1. Bra micael,mig veterligen har jag sett mycket kristendom som inte bryr sig om fattigdom eller fred, brinnande kristdom som inte är ljum i sin kärlek till kristus och nästan är ju bra 😉

    Gilla

Vad tänker du?