Antingen registrerar vi dem eller så ignorerar vi dem

Mina nya vänner
Mina nya vänner

Dagens största nyhet har onekligen varit att polisen i Skåne upprättat ett register över 4000 romer, varav de flesta inte begått brott, är barn eller är döda. Obehagligt nog försvarar Skånepolisen detta, trots att rikspolischefen och otaliga politiker fördömt registret. Skånepolisen har ju tidigare ertappats med rasism och detta måste ses som ett led i detta.

I helgen har jag umgåtts mycket med romer. De från Rumänien som sitter med en pappersmugg på gatan och ber om pengar. Redan när jag var i Sydafrika i somras upplevde jag att Gud talade till mig om dessa människor. Liksom jag lärde mig basic siswati för att kommunicera med fattiga människor i Mpumalanga ville jag lära mig basic rumänska för att prata med tiggarna.

I lördags gick jag ut för att evangelisera med ett team från On the red box. De var sena, så jag satte mig hos en kvinna och en flicka och använde google translate för att lära känna dem. De sov förstås i bilar, det gör alla. De har ingen dusch, spis eller toa. Flickan gick inte i skola. De var i enormt stort behov av pengar. Jag satt med dem och tittade på de hundratals människor som inte tittade på oss.

Igår möttes vi igen i Korskyrkan. Jag och min kompis Nilla satte oss hos dem och lyssnade på dem ännu mer. Vi såg att kvinnan jag träffat dagen innan gick omkring i mjukistofflor. Hennes syster hade rosa plastsandaler som var spruckna. Ängeln Nilla sprang hem och hämtade några av sina skor som hon gav bort till dem.

En av de fundamentala grunderna till ojämlikhet och orättvisa är brist på kommunikation och relation mellan rika och fattiga. Jag talade om detta i min predikan om att utrota fattigdom för några veckor sen. Brist på relationer skapar fördomar, och när det gäller tiggare är rika väldigt måna om sina fördomar då de ofta försvarar ojämlikheten. Därför kopplas tiggande romer ihop med kriminella ligor.

Jag ser direkta kopplingar mellan den retoriken och det som polisen i Skåne ägnar sig åt. Visst finns det exempel på kriminalitet, men det kan omöjligen generaliseras. Enligt polisen i Uppsala är det oerhört ovanligt med organiserad brottslighet bland tiggare här, samma sak gäller i Göteborg. Och även om det hade varit kriminalitet hade det inte skjutit ifrån vårt ansvar att hjälpa, snarare tvärtom.

Det är dags att sluta med misstänkliggörandet och ignorerandet av fattiga romer. Be och arbeta för att organisationer och kommuner ska ta sitt ansvar att ge jobb och bostad åt de här människorna så att de kommer ur fattigdomen. Vårt tal om antirasism betyder ingenting om det inte sätts i praktisk handling. Räck ut en hand, lär dig romani och gör grejerna Jesus gjorde.

Media om registerskandalen: Dagen, Dagen, SvD, SvD, SvD, SR, SR.

5 kommentarer

  1. En tiggare har enligt dem själva ca 3000 kr/ i månadsinkomst på sitt yrke som tiggare. Det är tio gånger mer än en normal inkomst i fattiga länder, där man arbetar med sådant som andra har glädje av. Vi svenskar tror att alla har inkomster som i västvärlden, och att alla har samma höga levnadskostnader dessutom. Men när lånekarusellen går i kras, och luftslotten spricker (inte många äger sin bostad i Sverige), är det vi i västvärlden som troligen blir framtidens fattiga.

    Gilla

    1. Hej Mimmi!

      Det ligger nånstans där ja men jag förstår inte jämförelsen med inkomst i ”fattiga länder”, dels för att den inte stämmer och dels för att den inte är relevant. 3000 kronor i månaden är väldigt lite pengar särskilt med tanke på att de ofta har barn att försörja, 300 kronor i månaden är därmed extremt lite pengar och de som tjänar så lite kallas mycket riktigt för extremt fattiga. 1,5 dollar per dag. Vad spelar det för roll att tiggare på våra gator får lite mer än dem, det får väl du också? Därtill är saker mycket dyrare i ett västland varför 3000 kronor är mindre värt i Sverige än i Burundi. De som tigger tillhör de absolut fattigaste i vårt samhälle. En vanlig månadshyra för en billig lägenhet kostar 3000 kronor. Hur skulle en sådan siffra på något sätt kunna användas till att antyda att det speglar rikedom?

      Gud välsigne dig

      Gilla

  2. ”Lär dig romani”? Det är inte många skandinaviska romer som vill lära utomstående romani. Man riskerar att bli misstänkliggjord om man ens försöker, särskilt efter det här. Men Balkan-språken och franska och italienska kan nog vara bra, med tanke på att det är därifrån många tar sig nuförtiden. Eller romani förstås, från dem som tar sig hit, om de inte lärt sig att vara lika skeptiska. Hursomhelst, jättefint att ni tar er tid! 🙂 Gvd!

    Gilla

  3. Micael! Fint att du talar med dessa människor. Vi alla borde göra det.

    Var idag inne på Art Forum Uppsala där det var en fotoutställning med många bilder från Uppsalas gator. Tiggarna var med på flera, med människor som bara går förbi… De har nästan blivit en del av stadsbilden.

    Jag känner mig inte redo att joina er i detta, min kallelse är nog åt andra håll, iaf just nu, men önskar att det går bra för er att kontakta dem och vara deras vänner i ett land som inte vill ha dom.

    Vi ses på skolan!
    Guds frid,
    /suri

    PS: De kan väl inte hjälpa att de tjänar mer än fattiga yrkesutövare i Burundi. Det är ju västvärldens fel att de i Burundi tjänar så lite!
    PS2: Jag var för många år sedan god vän med några polska romer, en jätte fin familj som hade det bra eftersom de var arbetskraftinvandrare med arbeten. De var definitivt bara hedrade om jag frågade något om deras kultur, och hade jag velat lära mig deras språk hade de troligen blivit jätte entusiastiska… Så alla är inte misstänksamma, iaf inte om man lär känna dem.

    Gilla

Vad tänker du?