Sebbe Staxx – den frälste vänsterrebellen

kartellen

Sebbe Staxx och hans hip hop-band Kartellen är lite lagom kontroversiella, i somras av- och återbokades de på flera konserter och evenemang på grund av frågetecken kring hur Sebbe tidigare har förhärligat gangsterliv och politiskt våld. Sebbe betonar att han har lämnat det livet bakom sig, men så dyker det upp någon ny grej han sagt eller nån t-shirt han haft på sig och så är bråket igång igen. Jag minns hur jag i somras läste en artikel i Svenskan om Kartellens spelning på Peace & Love som höll på att bli inställd för att deras sponsor inte ville sammankopplas med dem (det slutade med att festivalen kickade sponsorn istället) och jag blev förvånad och glad när jag såg att Sebbe faktiskt blivit frälst!

Om detta vore runt, säg 2007, hade situationen sett annorlunda ut. Då hade Sebbe – enligt egen uppgift – suttit och snortat kokain, burit vapen och skottsäker väst. I dag kastas gliringar fram och tillbaka i bilen innan samtalet glider in på den stora vändningen: Flavias berättelse om hur hon fann Gud efter att hennes dåvarande kille hade blivit mördad.

– Jag träffade en kille som jag började umgås med. Han visade sig vara kristen, och till slut tog jag emot Jesus i mitt hjärta. Tomheten jag alltid hade känt försvann.

– Vi har levt så långt inne i mörkret och jag har provat alla möjliga slags behandlingar och terapier. Den enda som verkligen har hjälpt mig är Jesus, säger Sebbe.

Dagen intervjuar Sebbe idag och låter honom berätta mer utförligt om sin omvändelse:

När Jesus gick på jorden hämtade han ju de värsta. Och allt började egentligen med att min boss i det gamla kriminella livet blev frälst i fängelset i Uruguay. Och då var det som att någonting hände, jag befann mig i ett väldigt mörker just då och bad till Gud med öppet hjärta att om du hör mig så hjälp mig. Och det gjorde han.

Vad hände?

– Jag åkte till Kinesens mamma som är pastor i en kyrka i Haninge. Vi bad och där kände jag en närvaro, som att en eld gick genom hela min kropp. Det var som att det fanns en massa fläckar av smuts som den här elden brände bort och för första gången på många år kände jag en förlåtelse och en frid.

– Det var så övernaturligt och jag insåg att Jesus fanns och tog emot honom där och då. Det här var den 15 augusti 2013 och under det här året som följt har hela mitt liv vänts.

Precis som profeten Amos är Sebbe lack på de rika och priviligierade, borgarna som sitter i sina villor och båtar och njuter av skattesänkningar medan underklassen lever i smuts, kriminalitet och fattigdom. Låten Underklassmusik tar upp detta på ett skarpt sätt, och redan där kan man i refrängen ana en referens till Gud (notera vart Aleks pekar i videon när han sjunger om den ”som alltid är med dig”):

Dem kallar dig för langare, dem ser dig som en kriminell
Sånt gör dig bara starkare, vägen till himlen kan va genom hell
Glöm aldrig: Det finns alltid en som hör dig!
Alltid en som ser sig, som alltid är med dig, aldrig själv!
För det han, med slips och portfölj som är kriminell

Sebbe är verkligen aldrig själv, som Carl-Henric Jaktlund skriver: ”han är ju van vid att det blåser sedan tidigare. Och denna gång har han Någon att hålla i hand.” Sebbes omvändelse är genuin, och även om han är på en nypåbörjad resa så är det otroligt roligt att välkomna honom in i Guds familj. I början av september la han upp följande bild och text på Facebook:

Jag får många frågor angående hur jag kan säga att jag är emot våld på grund av min kriminella historik och innehållet i våra texter. Saken är att jag förstår era frågor. Sanningen är att jag befunnit mig i mörkret under många år och att jag varit allt annat än en förebild för unga människor. Men faktum är att jag har många unga människor som faktiskt ser upp till mig.

Sommaren 2013 hände någonting som fick mig att inse att Gud verkligen finns och att han älskar mig trots allt jag gjort. Där började en helt ny resa för mig. Jag döpte mig och kom efter en tid att bli medlem i ichtus församling i Stockholm. Vägen är inte alltid lätt att finna. Men den finns! Jag faller ibland och har syskon i Kristus som hjälper mig rätt tills jag finner balansen igen. Jag har insett att min plats inte är vid politiken i framtiden utan jag ska använda min erfarenhet av mörkret till att föreläsa för ungdomar och ge unga människor som befinner sig där jag varit hopp!

Jag förstår att alla inte är beredda att ge en sån människa som mig en andra chans. Det är okej. För Jesus gav mig en andra chans!

Kärlek och frid över er alla!

Sebbe

 

3 kommentarer

Vad tänker du?