Bokrecension: Middag med Jesus av Rickard Cruz

image

Idag på skärtorsdagen skulle jag vilja rekommendera en mycket bra bok om Herrens måltid, aka Nattvarden, nämligen Middag med Jesus av Rickard Cruz. Rickards bok har skapat en del debatt i tidningen Dagen och i den kristna bloggosfären, då dess huvudtes om att Herrens måltid egentligen är en riktig måltid med riktig mat är något kontroversiell inom en hel del kyrkliga kretsar. Rickard har själv gjort en liten sammanställning av recensioner, hyllningar och kritik för den som är intresserad.

Det är ingen hemlighet att jag gillar boken, jag gjorde en videointervju med Rickard redan för ett år sedan om dess budskap och skrev ett inlägg för några veckor sedan där jag beskrev mina första intryck av den sedan jag skummar igenom den under mitt besök i en husförsamling i Malmö. Nu har jag faktiskt läst den, och tycker fortfarande att den är väldigt bra 🙂

Rickard är en passionerad Jesuslärjunge som brinner för evangelisation, Bibelläsning och väckelse och han har precis som jag insett att enkla, bibliska församlingar som vem som helst egentligen kan starta och driva är nyckeln för detta. Hans teologiska grundsyn är att dagens församling ska återgå till urkyrkans modell (vilket på krångelspråk kallas restorationism eller kristen primitivism) vilket förstås är rätt logiskt eftersom Jesus självfallet formade församlingen såsom Han ville ha den.

Den bärande frågeställningen i Middag med Jesus är således ”Vad säger Bibeln om Herrens måltid?”, och Rickard argumenterar för att den bibliska nattvarden var en riktig måltid – där brödet inledde och vinet avslutade kalaset – och utan att döma de som firar nattvard med pyttekex och miniklunk runt ett altare så framför han de många fördelar som finns med att se måltiden i hemmet som församlingens bas snarare än ritualen i kyrkobyggnaden.

Denna grundtes är egentligen svår att säga emot, Rickard skriver själv att de flesta nog inser att riten runt altarringen inte på ett uppriktigt sätt kan kallas ”måltid”, utan det är rätt så tydligt att det är ett resultat av övergången från mindre samlingar i hem och andra enkla lokaler till massmöten i statsreligionens katedraler, där man inte ville erbjuda befolkningen gratis lunch varje söndag utan minimerade portionerna. Den fornkyrkliga kärleksmåltiden där kristna delade riktig mat med varandra, och som enligt Rickard från början var samma sak som eukaristin, fasades ut. Rickard pekar på några väldigt intressanta kyrkomötesbeslut som jag inte kände till: synoden i Laodicea 363 förbjöd kärleksmåltider i kyrkobyggnader, synoden i Karthago 397 förbjöd måltider i samband med eukaristin, och konciliet i Trullo 692 förbjöd kärleksmåltid helt och hållet.

Just när det gäller kyrkohistoria hade jag dock hoppats på lite mer från den här boken. Förutom Didachés ord från ca år 100 om att man ska äta sig mätt på Herrens måltid bjuder Rickard på rätt lite kyrkohistoriska bevis för sin tes, utan det blir snabbt en uppräkning av allt han tycker är fel och ett avfall från det bibliska – och han börjar redan i Didaché! Hade han erbjudit fler källor på att kärleksmåltiden och eukaristin fram början var samma måltid hade han haft bollen i mål känner jag – och det saknas ju inte kyrkohistoriker som argumenterat för detta.

Jag har rätt så stor respekt för de tidigaste kristna eftersom jag antar att de förstår Bibeln bättre än mig som lever sisådär 1900 år senare, och därför är jag inte lika snabb som Rickard på att avfärda Didachés krav att de som delar Herrens måltid är döpta eller Ignatius betoning på biskopens/pastorns välsignelse över måltidsgemenskapen – båda dessa åtgärder syftade antagligen till att motverka spridandet av irrläror i församlingarna. Dock håller jag med honom om att om inte apostlarna tydligt förkunnade det så är det inte nödvändigt i alla situationer.

Och överlag tycker jag alltså mycket om boken, och den har gett mig massa inspiration som jag ska ta med mig till min husförsamling för våra måltider. Jag har länge velat klicka på lite hummus på de där brödbitarna och fylla ut med lite frukt, och med Middag med Jesus i ryggen känner jag att vi kan gå ännu längre med gott samvete (boken innehåller till och med en hel del recept). Den får fem av fem druvjuiceflaskor!

10 kommentarer

    1. Hej Björn! Det där är nog ett missförstånd kring vad ”vanlig måltid” betyder. Naturligtvis ska Herrens måltid ha Jesus i centrum (hence Middag med Jesus) och bör kryddas med bön och bibelläsning. Men den första nattvarden i Jerusalem innehöll ju obviously riktig mat, det var en riktig måltid – inte bara lite snacks. Det är det som är Rickards poäng – Herrens måltid är just en måltid.

      Gilla

      1. Micael! Du skriver: Herrens måltid är just en måltid.

        Visst är det en måltid, men inte en måltid som vilken som helst.

        Det är Herrens måltid, med syfte att äta och dricka till hans åminnelse.
        Om man äter och dricker med lite bön och bibelläsning, så är det ju som en vanlig sammankomst, eller om du så vill, hemgrupp. För där bruka det ju vara just bön, bibelläsning och mat.

        Sen var det ju så, när Jesus instiftade nattvarden, att han bröt endast bröd, som var en bild på hans kropp och han delade vinet som var en bild på hans blod.
        Om man då äter korv med bröd, eller hamburgare, eller vad som helst, så menar jag att det är en vanlig måltid, där naturligtvis Jesus är med, men det är inte en Herrens måltid.

        Bb

        Gilla

        1. När Jesus instiftade sin måltid så var det ju nu till påsken, och de måltiderna innehöll inte bara bröd och vin utan även grönsaker och lammkött. Rickard Cruz diskuterar detta i sin bok och pekar på att Jesus enligt Paulus i 1 Kor 11 börjar med brödet och tar vinet efter måltiden – vilket var hur man började och avslutade en judisk måltid. Menar du att kvällsmåltiden Jesus hade med sina lärjungar i Jerusalem bara bestod av brödbitar och vin?

          Gilla

          1. Micael!

            Mat 26:26 Medan de nu åto, tog Jesus ett bröd och välsignade det och bröt det och gav åt lärjungarna och sade: ”Tagen och äten; detta är min lekamen.”
            Mat 26:27 Och han tog en kalk och tackade Gud och gav åt dem och sade: ”Dricken härav alla;
            Mat 26:28 ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse.

            – Som du ser i denna text, så åt de, men plötsligt tog Jesus ett bröd och välsignade det och bröt det.

            Här är nattvarden, det de gjorde innan var att de åt en vanlig måltid, sen kom nattvarden och den är speciell eftersom Jesus välsignar brödet och utför brytandet och sen kommer ju vinet. Då var det en profetisk handling, nu gör vi samma sak, fast till Jesu åminnelse om att han dog.

            Bb

            Gilla

          2. Enligt Matteus, Markus och Paulus verkar det vara medan måltiden redan var i gång som Jesus tar brödet, välsignar det och delar ut det medan det enligt Lukas verkar vara i början av måltiden. Det är alltså inte helt glasklart.

            Vad som däremot verkar ganska klart är att ingen av författarna lägger någon vikt vid själva måltiden förutom att det var en vanlig judisk påskmåltid med osyrat bröd, ett helt lamm, bittra örter och vin (så din hummus hör alltså inte hit 😉 ) All tyngd ligger vid brödet och vinet. Herren Jesus som av Johannes döparen beskrevs som Guds lamm föddes i Betlehem vilket på både Arameiska och Hebreiska betyder brödhuset.

            Själv säger Jesus att han är livets bröd och uppmanar oss alla direkt att äta hans kropp och dricka hans blod. Han tar sedan ett bröd och säger att ”detta är min kropp” och om vinet ”detta är mitt blod”. Genom detta bröd och vin gör han alltså det möjligt för oss att lyda hans uppmaning att äta han kropp och dricka hans blod.

            Borde inte han som förvandlat vatten till vin, promenerat på vatten och uppväckt döda även kunna på något sätt göra så att brödet och vinet verkligen ÄR hans kropp och blod?

            Gilla

    2. Det handlar inte om att dra domar över sig utan snarare att man missar välsignelsen i nattvarden. Poängen är att man missade att urskilja Kristus i nattvarden. Därför var många sjuka och ”insomnade”. Hade de sett Jesus hade de kunnat ta emot helande från Honom. Dvs Gud kommer INTE med sjukdom för att man tar emot nattvarden på ett ovärdigt sätt. Vi predikar korset för oss närhelst vi tar emot brödet och vinet. Tro kommer av predikan.

      Gilla

      1. Andreas!

        Att dra dom över sig, var ett felaktigt ord, det viktiga är att man särskiljer Herrens måltid från vanliga måltider, och det oavsett om de innehåller bön och bibelläsning.

        Bb

        Gilla

      2. Andreas,

        ”Dvs Gud kommer INTE med sjukdom för att man tar emot nattvarden på ett ovärdigt sätt.”

        Om vi läser lite längre i det första korinterbrevets elfte kapitel ser vi följande:

        ”29Ty den som äter och dricker utan att tänka på vems kropp det gäller, han äter och dricker en dom över sig. 30Därför finns det så många sjuka och klena bland er, och inte så få har avlidit. 31Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa bli dömda. 32Men när vi nu döms av Herren tuktas vi för att inte bli fördömda tillsammans med världen.”

        Här säger ju Paulus att domen kommer från Herren och Han dömer oss för att tukta oss. Snackar Paulus goja här eller?

        Gilla

Vad tänker du?